Förslag

Våra Förslag


Vår lösning till problemet är att bygga en lång bullerreducerande vägg längs vägen, samt plantera en lång rad träd som går bakom hela väggen. Bullerreducerande väggar används redan idag längs vissa vägsträckor, främst i bostadsområden för att inte störa dem som bor där men byggdes även vid Björknäs i Nacka i samband med att den nya Skurubron byggdes. Det har visat sig vara en effektiv lösning på problemet för de mindre vägarna, då borde det ha ännu större effekt längs de större motorvägarna. Specifikt hade dessa väggar byggts av plank, som absorberar ljud istället för att reflektera det. Fördelen med detta är att reflekterat ljud har en chans att studsa på ett fordon på vägen och flyga tillbaka över väggen, men ifall ljudet direkt absorberas kommer det här inte kunna ske. Korrekt installerade bullerplank har visat sig kunna reducera mängden ljud med upp till 22 dB enligt bloggen poda.se!

Projektbild

Vi anser dock att vi kan göra mer än så. I en text på byggteknikforlaget. se den 11 april 2019 skriver Manne Friman och Magnus Lindqvist att träd och annan växtlighet bidrar till minskat buller. Genom att inkludera växtlighet kan vi reducera bullret mer än tidigare för ett relativt lågt pris. Därför kom vi på att en rad med träd bör finnas bakom bullerplanken. Träden genomför även fotosyntesen och minskar mängden koldioxid från bilarnas utsläpp. De bidrar även till att man inte ser vägen lika bra vilket gör närmiljön trevligare. Det finns självklart en risk att träden dör och ramlar över vägen men den risken anser vi att man kan ta för att få en bättre närmiljö.


Vi anser att det vore bäst att placera planket närmast vägen, och ha träden bakom där de sticker upp över planket. Bullerplanket absorberar en stor mängd ljud och det ljud som tar sig över planket eller av andra anledningar inte absorberas fångas istället upp av träden bakom. Planket är mer effektivt och borde därför utnyttjas till max. Dessutom mår vi bättre av växtlighet i vår omgivning och kommer att påverkas positivt om träden finns närmare de miljöer vi vistas i.